Mleko to bogate źródło wapnia i witaminy D3
fot. Pixabay.com

Osteoporoza to ciężka przewlekła choroba, nazywana również cichym zabójcą kości. Warto więc dbać o odpowiedni tryb życia, aby jej skutecznie zapobiec. Niezależnie od tego, w jakim wieku jesteśmy, należy dbać o stan naszych kości i wspomagać je właściwą dietą.

Przeczytaj też: http://wolnezdrowie.pl/osteoporoza-i-skladniki-diety-wazne-w-jej-zapobieganiu-oraz-leczeniu/

Wapń i fosfor uchronią przed osteoporozą

Tkanka kostna zbudowana jest głównie z wapnia. W produktach spożywczych wapń znajdziemy przede wszystkim w mleku i produktach mlecznych, żółtym serze, kapuście, brokułach, jarmużu, soi, fasoli, natce pietruszki.

Komponując dietę bogatą w wapń należy wziąć pod uwagę to, aby uzupełnić ją również o to, co zwiększy jego przyswajalność. Warto tutaj wspomnieć o tym, że podaż wapnia powinna być równoważna z podażą fosforu. Ponadto przyswajanie wapnia ułatwia również laktoza i witamina D3. Prawidłowo funkcjonujący układ pokarmowy, który wydziela odpowiednią ilość kwasu żołądkowego to również gwarancja dobrego wchłaniania wapnia.

Fosfor obok wapnia jest drugim najważniejszym składnikiem tkanki kostnej. Powinien on być dostarczany do organizmu w proporcji 1:1 względem wapnia. Tylko wówczas gospodarka wapniowo-fosforowa będzie prawidłowo funkcjonować. Zwłaszcza, że fosfor ułatwia przyswajanie wapnia. Fosforu można szukać w takich produktach jak ryby, jajka, mięso, drób, soczewica, fasola, soja.

Dieta bogata w witaminę D3

Wspomnieliśmy już o tym, że witamina D3 wpływa na zwiększenie przyswajalności wapnia. Warto również pamiętać o tym, że zmniejsza ona również utratę masy kostnej. Najlepiej witaminę D3 syntezować przez skórę wraz ze słońcem. Niestety w naszej szerokości geograficznej nie jest to takie łatwe. Ale taka synteza pokrywa aż 90 procent zapotrzebowania organizmu w tę witaminę. Ponadto warto również uzupełniać ją wraz z pożywieniem. Znajdziemy ją w rybach takich jak węgorz, śledzie, sardynki, pstrąg, w tranie, żółtkach jajek, mleku i produktach mlecznych. W okresie zimowym można, a nawet trzeba, suplementować ją w postaci kropli lub tabletek.

Białko zapobiegnie osteoporozie

Białko ma również duży wpływ na kości. Przede wszystkim bierze udział w syntezie kolagenu. Syntezuje również inne białka i hormony, które budują tkankę kostną. Warto jednak pamiętać o tym, że nadmiar białka może szkodzić. Uniemożliwi on prawidłowe wchłanianie wapnia oraz doprowadzi do nadmiernego wydalania wapnia wraz z moczem. To zaburza gospodarkę wapniową i finalnie prowadzi do obniżenia gęstości mineralnej kości.

Zobacz też: http://www.niezawal.pl/jakimi-srodkami-farmakologicznymi-leczy-sie-osteoporoze/

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułNa czym polega dieta Paleo?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here